(افروز ، 1386 ) که برخی از این کودکان ممکن است متعلق به خانوادههایی با بیش از یک کودک استثنایی میباشند .وجود دو یا چند کودک استثنائی نه تنها کودک را گرفتار میکند بلکه والدین را نیز درگیر میکند و باعث فشار مالی و روانی بر خانواده میشود.(تورز و شا 1998)
مادر وپدر ممکن است ازداشتن چنین فرزندانی رنج ببرند ودچارحالاتی چون افسردگی،اضطراب،پرخاشگری وخجالت شوند. (لنسبری،ابدوتو وهمکاران،2004.لوییز وهمکاران 2006)بدیهی است والدین کودکانی که یک فرزند استثنائی دارند چون والدین کودکان دیگر تمایل به داشتن فرزندانی سالم و صحیح دارند ولی متأسفانه دراین راه بدون آگاهی و اقدامات پزشکی لازم و سپردن خویش به دست نیروهای ماوراالطبیعی مجدداً اقدام به فرزندآوری مینمایند که پیامدهای آن به خصوص در ازدواجهای فامیلی حضور یک کودک استثنائی دیگر در خانواده است و چه بسا تولد فرزند دوم برایشان لذت آور نیست بلکه به محض آگاهی از معلولیت فرزند دوم کاخ آرزوها و آمال والدین به یکباره به یأس و نومیدی مبدل میگردد و هنگامیکه با واقعیت رو به رو میگردند درصد به دست آوردن منابعی هستند که آنان را در چگونگی برخورد و سازگاری با این مسئله رهنمون سازد.
کمک به والدین درجهت سازگاری با شرایط و از طرفی کمک در جهت یافتن علت معلولیتها و رفع اختلافات زناشوئی از وظایف مهم مراکز آموزشی ، درمانی ، توانبخشی و نهادهای اجتماعی است ( یعقوبی ، 1372 ) .با توجه به تأکید بسیاری از متخصصان بر لزوم توجه به وضع روانی و اجتماعی و سایر ویژگیهای روانشناختی والدین کودکان معلول به عنوان کسانی که نقش مهمیدر تحول هیجانی و اجتماعی فرزندشان دارند و همچنین پژوهشهای اندکی که در این زمینه صورت گرفته اهمیت موضوع و لزوم انجام پزوهشهای مرتبط با موضوع روشن ترمیگردد به همین علت هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی زیستی ، شناختی ، اجتماعی بیش از یک فرزند استثنائی در شهرستان سرپل ذهاب میباشد تا با شناخت صحیح مسائل و مشکلات والدین کودکان استثنائی و علل مرتبط با آن به تدوین برنامههای پیشگیری جهت از بین بردن مشکلات و جلوگیری از تولد چند فرزند معلول در یک خانواده اقدام نمود.با توجه به مطالب گفته شده و نقش مادران ضروری است که با انجام پژوهشهای علمیو عملی به ارزیابی ویژگیهای مختلف آنها پرداخت تا برنامه ریزیهای حمایتی و مراقبتی کودکان عقب مانده به صورتی انجام گیرد که والدین و به ویژه مادران نه تنها از آموزشهای مخصوص مرتبط با روش و نحوه برخورد با این کودکان بهره مند شوند بلکه برنامههای مراقبتی خاصی برای والدین ایشان نیز در نظر گرفته شود تا علاوه بر آموزش مهارتهای لازم برخورد و نگهداری این طیف کودکان، سلامت روانی والدین و بویژه مادران حفظ و یا ارتقاء یابد . نظر به اهمیت ویژگیهایی چون زیستی(سن مادر هنگام ازدواج،گروه خونی پداران و مادران،مدت زمان بارداری،سن مادران هنگام بارداری و تولد اولین فرزند،سابقه جنین و مرده زایی)و اجتماعی،فرهنگی ، که در والدین میتواند علاوه بر نحوه برخورد باکودک ، بردرجه برخورداری از آموزش و مهارتهای لازم برای کودکان نامبرده تأثیر گذار باشد ، نتایج این پژوهش میتواند برای والدین، مربیان وکه مسئول تعلیم و تربیت کودکان هستند الهام بخش باشد یا به احساسات و نیازهای کودکان توجه نموده و در زمینهی کمک به عزت نفس و سلامت روانی و همچنین بهزیستی روانشناختی و همچنین خود شکوفایی والدین گام بردارد.علاوه براین نتایجی این نوع تحقیقات میتواند راه گشایی باشد برای پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی که در این زمینه به تحقیق خواهند پرداخت 0 ضرورت این پژوهش مقایسه دانش آموزان عادی با دانش آموزان عقب مانده ذهنی در یادگیری دانش آموزان شهرستان سرپل ذهاب میباشد.
1- 1-4-اهداف تحقیق
1-4-1- هدف اصلی:
هدف اصلی این پژوهش بررسی مقایسه دانش آموزان عادی با دانش آموزان عقب مانده ذهنی در یادگیری تجسمیوفضایی است
2-4-2-اهداف جزیی:
1- مقایسه یادگیری فضایی وتجسمیدانش آموزان عقب مانده ذهنی ودانش آموزان عادی .
2- مقایسه یادگیری فضایی وتجسمیدانش آموزان عقب مانده ذهنی ودانش آموزان عادی با افزایش سن.
3- مقایسه یادگیری فضایی وتجسمیدختران عادی ودختران عقب مانده ذهنی .
4- مقایسه یادگیری فضایی وتجسمیپسران عادی وپسران عقب مانده ذهنی .
5- مقایسه یادگیری فضایی وتجسمیپسران عقب مانده ذهنی ودختران عقب مانده ذهنی .
[1] Lawton
FRUSTRATIon.1
Frustation.2
بازدید : 692
دوشنبه 4 خرداد 1399 زمان : 23:24